zondag 20 november 2011

Nissan introduceert NV400

Dik een jaar na de eerste presentatie op de IAA in Hannover lanceert Nissan nu de NV400, een nieuwe grote bestelauto die directe familie is van de Renault Master en de Opel Movano. Volgende maand staat de auto bij de dealer, prijzen zijn bij de lancering nog niet bekendgemaakt.



De Nissan NV400 volgt de Interstar op, ook al een nevenproductie met Renault. Net als de nieuwe Master dat was voor Renault is de NV400 een grote stap vooruit. Er is een bijzonder groot aanbod en diversiteit aan wielbases, hoogtematen en gewichtsklassen (tot zelfs 4,5 ton GVW). Er zijn drie pk varianten van de bekende 2,3 dieselmotor van Renault: 100, 125 en 150 pk. Ook kan de klant kiezen uit voorwiel- en achterwielaangedreven versies en diverse chassis-cabinevarianten, waarvan vier opbouwvarianten af-fabriek leverbaar zijn.


Nissan heeft de NV400 aan de voorkant dan weliswaar een design gegeven waarmee hij zich kan onderscheiden van de Master (en Movano), voor het overige zijn er wel erg veel overeenkomsten. Het feit dat de NV400 wordt geïntroduceerd op een moment dat de Master en Movano al zeer goed in de markt liggen en zich al bewezen hebben, rechtvaardigt de vraag of Nissan zich daar nog tussen weet te dringen of dat er voor de NV400 slechts een plek in de marge rest. Wellicht dat Nissan met de aanschafprijzen, later deze maand bekend te maken, of met de onderhoudskosten, nog voor een stunt kan zorgen.



Nissan zei bij de introductie van de NV400 wel grootse plannen te hebben voor de bestelautomarkt. Men vertrouwt al op de sterke kanten van het huidige gamma, met Atleon, Cabstar, Primastar, NV200 en pickup Navara. De goed presterende NV200 is trouwens nu ook leverbaar met 1.5 dCi motor met 110 pk. Er is nu ook een NV200 voor personenvervoer: de Evalia. Het verdubbelen van de verkoop op de Europese markt is een integraal onderdeel van Nissans plannen om wereldwijd de nummer 1-fabrikant van lichte bedrijfswagens te worden.

Met een huidig verkoopvolume van zo'n 50.000 exemplaren per jaar in Europa - waarvan het overgrote deel wordt gebouwd in Spanje - is het plan om de jaarlijkse verkoop op de middellange termijn te verdubbelen naar 100.000. Hiermee claimt Nissan in 2016 een marktaandeel van 5 procent. Er komen dan ook nog voldoende nieuwe modellen op de markt de komende jaren. Het meest nabij zijn een nieuwe compacte bestelauto en een elektrische versie van de NV200.