dinsdag 18 augustus 2009

LDV hoopt op overname

Bestelauto-importeur LDV Group Benelux is failliet verklaard. Dat blijkt uit het insolventieregister. Voor de in surseance van betaling fabrikant Maxus worden er momenteel overnamegesprekken gevoerd door de bewindvoerders. 

Henk Kruit, voormalig directeur van het gefailleerde LDV Group Benelux, meldt in een onlangs verstuurde brief aan de dealers dat drie van de kandidaten de productie in Birmingham willen houden, en dat één kandidaat de productie wil overhevelen naar Azië. "Nog steeds zijn accountants van de diverse bieders in de fabriek i.v.m. de Due diligence onderzoeken", staat in de brief. "Voor alle dealers én het LGB (LDV Group Benelux - red) personeel is te hopen dat het dubbeltje de goede kant op valt. Zo niet, dan is het MAXUS verhaal definitief over."
De Birmingham Post meldt vandaag dat de bewindvoerders van Pricewaterhouse Coopers in een vergevorderd stadium zijn met één van de gegadigden die de productie in Birmingham willen houden. 
 
 
 
Eerder liep een overname door het Maleisische Weststar spaak. LDV is onderdeel van de Russische GAZ Group, dat als industrieel partner ook betrokken is bij een mogelijke overname van Opel door Magna. 

Bij importeur noch fabrikant is momenteel iemand bereikbaar voor commentaar.

zondag 16 augustus 2009

LDV/Maxus vraagt opnieuw surseance aan

De Britse bestelautofabrikant LDV heeft opnieuw surseance van betaling aangevraagd, omdat de Maleisische overnamekandidaat Weststar zich op de valreep heeft teruggetrokken. LDV, fabrikant van het merk Maxus, vroeg eerder al om uitstel van betaling, maar trok dit verzoek in toen Weststar interesse toonde in het bedrijf. 

Voor Henk Kruit, commercieel manager LDV Benelux, komt de terugtrekking van Weststar als een verrassing. “Het due dilligence onderzoek was afgerond met een positieve uitkomst. Wat de beweegredenen van Weststar zijn geweest weet ik niet. Feit is wel dat de garantstelling van de Engelse overheid van vijf miljoen pond, gelinkt was aan de overname. Het is dus de vraag of de overheid nu nog wel garant wil staan.”
Volgens Kruit zijn er nog wel mogelijkheden voor een doorstart. “Naast Weststar waren er nog twee overnamekandidaten. Maar of die nog steeds geïnteresseerd zijn, is door de huidige marktomstandigheden natuurlijk de vraag.” 

Nissan komt met eigen besteller; NV200

Nissan zorgt op de autosalon van Genève voor een wereldpremière: het Japanse merk zal aldaar de NV200 presenteren, een nieuwe compacte bestelwagen die gaat concurreren met o.a. de Fiat Scudo. De NV200 kan als spirituele opvolger worden beschouwd van de Serena bedrijfswagen van halverwege de jaren negentig.

Misschien heeft u dat ook wel eens: je hoort eerst een loeiende, traag in de toeren klimmende dieselmotor en dan zie je een busje voorbij kruipen. Dat is dan een Serena! Maar eigenlijk volgt de NV200 de Primastar op, oftewel de omgestickerde Renault Trafic. Daar wil Nissan kwaliteittechnisch namelijk niet meer mee geassocieerd worden.
 
Nissan gaat de NV200 in drie carrosserievarianten bouwen. Op de Zwitserse show zal de bestelwagenuitvoering te zien zijn. Later volgt nog tamelijk simpele personenwagen variant en een luxebus. Beiden bieden plaats aan 7 personen. De bestelversie biedt een laadvloer van 2,04 meter lengte waarop 2 Europallets passen. In totaal kan er voor 4.100 liter aan lading worden meegenomen, tot een maximaal gewicht van 771 kilo.
Het relatief grote ruimteaanbod van de 4,4 meter lange NV200 is te danken aan montering van de aandrijflijn dwars voorin i.c.m. voorwielaandrijving en bladveren achter. De bestelwagenversie heeft 2 zijwaarts openende deuren achter en de personenwagenuitvoeringen krijgen een grote klep.

Alle Ford Transit dieselmodellen met gratis roetfilter

Per direct levert Ford zonder meerprijs haar gehele Transit reeks af-fabriek met roetfilter voor alle zeven beschikbare common-rail dieselmotoren, met vermogens die variëren van 85 tot 200 pk. Ford vervult hiermee binnen de bedrijfsautosector een voortrekkersrol.

Dankzij de Nederlandse overheidssubsidie van € 400,- wordt een deel van de meerkosten van af-fabriek roetfilters door de overheid vergoed. Om dit initiatief van de overheid extra kracht bij te zetten, vult Ford tot nader order de meerkosten van het roetfilter boven de subsidie aan, waardoor het gesloten af-fabriek roetfilter voor de Transit-klanten geheel gratis is.

Maar er is voor de ondernemer nog meer voordeel te halen als die nu een Transit aanschaft, want tot nader order krijgt hij ook nog eens een gratis Business Pack met een normale totaalprijs van € 1.000,- exclusief BTW en BPM,. Dit aantrekkelijke Busines Pack is speciaal afgestemd op de wensen van de zakelijke rijder en is leverbaar op alle beschikbare Transit-modellen (met uitzondering van de Business Edition). Het omvat een geavanceerd navigatiesysteem met 5-inch kleurendisplay en een gedetailleerde kaart, een Bluetooth telefoonverbinding voor hands-free telefoneren en Voice-control bediening van de telefoon, het navigatiesysteem en de radio. 

donderdag 13 augustus 2009

Nieuwe CO2 eisen voor bedrijfswagens?

Mogelijk komen er vanaf 2013 strengere Europese CO2-eisen voor nieuwe bestelwagens.
 
Volgens de nu bekende plannen van de Europese Commissie mogen nieuwe bestelauto's vanaf 2013 slechts 175 g/km CO2 uitstoten, tegen gemiddeld 230 g/km op dit moment. In 2020 wordt de grens mogelijk opnieuw verlaagd, tot 135 g/km. Eurocommissaris van Milieu Stavros Dumas zal deze voorstellen eind september bekendmaken.
ACEA heeft al in een eerder stadium bezwaar gemaakt tegen de nieuwe voorstellen, aangezien aanpassing van de voertuigen tussen € 1.600 en € 2.000 per voertuig zal kosten.

(bron: RAI vereninging)

zondag 9 augustus 2009

Slooppremie voor bedrijfswagens slaat niet aan

De sloopregeling voor lichte bedrijfswagens is verre van succesvol. Van de bijna 24.000 aanvragen voor slooppremies staan slechts vier procent voor ingeleverde bestelauto's. Opmerkelijk is dat na het inleveren van die auto's slechts 1 procent van de eigenaren weer een bestelauto aanschaft. Drie procent gebruikt de regeling om over te stappen van een bestelauto naar een personenauto. Dat blijkt uit de rapportage van AutoRecycling Nederland (ARN).

Daarmee kan geconcludeerd worden dat de Nationale Sloopregeling niet aanslaat bij eigenaren van bestelauto's. "Het aanbieden van een slooppremie is blijkbaar onvoldoende stimulans om de oude bestelauto te vervangen. Bedrijven hebben daarvoor blijkbaar andere criteria dan eigenaren van personenauto's. Bedrijven kijken toch met een meer praktische blik naar hun wagenpark, en zien het vervangen van een auto als investering, kijken meer naar bijvoorbeeld de afschrijving van een auto", aldus woordvoerder Paul Molenaar van ARN.
Dat is volgens hem ook de reden dat het aanpassen van de slooppremie voor bestelauto's niet verhoogd hoeft te worden. "Bestelauto's zitten deels al in de hoogste categorie van 1750 euro. Daarnaast zie ik dat automerken zelf nog een extra slooppremie verstrekken, maar ook dat heeft tot op heden niet tot een groei in het aantal aangemelde bestelauto's voor de Nationale Sloopregeling geleid."

Maandag is Senter Novem begonnen met het verwerken van claims in het kader van de Nationale Sloopregeling. Vanaf gisteren kunnen autobedrijven die auto's met slooppremie hebben verkocht, hun aanvragen voor die premie indienen. De sloopregeling ging in Nederland op 29 mei in. 

(bron: Bestelauto)

woensdag 15 juli 2009

4x4 aandrijving voor Fiat Ducato

Fiat introduceert vierwielaandrijving op de Fiat Ducato. Het 4x4 systeem controleert continu de aandrijving. De auto rijdt als een voorwielaangedreven voertuig. Indien de omstandigheden het vereisen, worden automatisch ook de achterwielen aangedreven.


De selectieve toepassing van 4x4 zorgt ervoor dat het systeem slechts een minimale impact heeft op het brandstofverbruik. Het werkt automatisch, dus er is geen actie van bestuurder vereist.

Het 4x4-systeem wordt gefabriceerd en gemonteerd door het Franse ‘Dangel’, wereldleider als het gaat om 4WD systemen voor offroad voertuigen. Uiterlijk is de auto nauwelijks gewijzigd. Aan de voorkant is de Ducato met 15 mm en aan de achterkant met 23 mm verhoogd, wat zorgt voor een bodemvrijheid van 195mm. Het extra gewicht van de aandrijving is 150 kilo.

De Ducato 4x4 is leverbaar met de 2.3 MJ dieselmotor in de lengtes L1, L2 en L3 en in alle carrosserieversies. De prijs voor de ombouw naar 4x4 inclusief carterbeschermingsplaat bedraagt 8.145 euro voor wielbases 3000 en 3450 mm en 8.345 euro voor de langere wielbases.

De Fiat Ducato heeft vier jaar garantie, op de onderdelen van Dangel zit twee jaar garantie.
Er is een Ducato 4x4 vanaf 27.165 euro exclusief BTW/BPM.

(bron: Bestelauto.nl)