De sloopregeling voor lichte bedrijfswagens is verre van succesvol. Van de bijna 24.000 aanvragen voor slooppremies staan slechts vier procent voor ingeleverde bestelauto's. Opmerkelijk is dat na het inleveren van die auto's slechts 1 procent van de eigenaren weer een bestelauto aanschaft. Drie procent gebruikt de regeling om over te stappen van een bestelauto naar een personenauto. Dat blijkt uit de rapportage van AutoRecycling Nederland (ARN).
Daarmee kan geconcludeerd worden dat de Nationale Sloopregeling niet aanslaat bij eigenaren van bestelauto's. "Het aanbieden van een slooppremie is blijkbaar onvoldoende stimulans om de oude bestelauto te vervangen. Bedrijven hebben daarvoor blijkbaar andere criteria dan eigenaren van personenauto's. Bedrijven kijken toch met een meer praktische blik naar hun wagenpark, en zien het vervangen van een auto als investering, kijken meer naar bijvoorbeeld de afschrijving van een auto", aldus woordvoerder Paul Molenaar van ARN.
Dat is volgens hem ook de reden dat het aanpassen van de slooppremie voor bestelauto's niet verhoogd hoeft te worden. "Bestelauto's zitten deels al in de hoogste categorie van 1750 euro. Daarnaast zie ik dat automerken zelf nog een extra slooppremie verstrekken, maar ook dat heeft tot op heden niet tot een groei in het aantal aangemelde bestelauto's voor de Nationale Sloopregeling geleid."
Maandag is Senter Novem begonnen met het verwerken van claims in het kader van de Nationale Sloopregeling. Vanaf gisteren kunnen autobedrijven die auto's met slooppremie hebben verkocht, hun aanvragen voor die premie indienen. De sloopregeling ging in Nederland op 29 mei in.
(bron: Bestelauto)