De Britse bestelautofabrikant LDV heeft opnieuw surseance van betaling aangevraagd, omdat de Maleisische overnamekandidaat Weststar zich op de valreep heeft teruggetrokken. LDV, fabrikant van het merk Maxus, vroeg eerder al om uitstel van betaling, maar trok dit verzoek in toen Weststar interesse toonde in het bedrijf.
Voor Henk Kruit, commercieel manager LDV Benelux, komt de terugtrekking van Weststar als een verrassing. “Het due dilligence onderzoek was afgerond met een positieve uitkomst. Wat de beweegredenen van Weststar zijn geweest weet ik niet. Feit is wel dat de garantstelling van de Engelse overheid van vijf miljoen pond, gelinkt was aan de overname. Het is dus de vraag of de overheid nu nog wel garant wil staan.”
Volgens Kruit zijn er nog wel mogelijkheden voor een doorstart. “Naast Weststar waren er nog twee overnamekandidaten. Maar of die nog steeds geïnteresseerd zijn, is door de huidige marktomstandigheden natuurlijk de vraag.”
LDV is eigendom van het Russische Gaz Group, dat de bestelwagendivisie vorig jaar in de verkoop deed. Volgens Kruit omdat het maar net de eigen broek kan ophouden, en de nieuwe aandeelhouders in Gaz geen investeringen meer willen doen in de buitenlandse divisies.
Nederlandse dealers
In Nederland heeft LDV/Maxus 35 dealers, die allen ook een of meerdere andere merken voeren. “Ze zullen niet omvallen als ze Maxus verliezen, maar een aderlating is het natuurlijk wel”, aldus Kruit. “Omdat de fabriek al sinds december vorig jaar dicht is, hebben we tot nu toe alleen auto’s op voorraad kunnen verkopen, en zelfs orders moeten cancellen omdat de auto’s niet kunnen worden geleverd.”
Volgens Kruit zit er echter wel muziek in Maxus. “Er staat een elektrisch aangedreven voertuig op de planning, en daarmee zullen we zeker aan de vraag in de markt voldoen.”
Bron: Automotive Online