Nissan introduceert de nieuwe, middelzware vrachtauto NT500. Er is keuze uit twee Euro6 motoren, twee transmissies en drie uitvoeringen. Ook qua wielbasis en GVW zijn meerdere varianten levernaar. De NT500 is voorlopig het topmodel van Nissans bedrijfswagengamma en verschijnt eind 2013 op de Europese markt.
De Nissan NT500 wordt in het Spaanse Avila gebouwd als chassis-cabine. De nieuwe truck wordt leverbaar in vijf wielbasisversies (van 2.800 tot 4.300 mm) met een maximaal GVW van tussen de 3,5 tot 7,5 ton. De maximale lengte bedraagt 8.231 mm. De 7,5 tons versie biedt keuze uit een wielbasis van 3.100 mm, 3.500 mm, 3.900 mm en 4.300 mm. Alle versies zijn voorzien van dubbele achterwielen en connectoren die het mogelijk maken dat carrosseriebouwers de Nissan NT500 relatief eenvoudig kunnen opbouwen.
Euro-6
Verder is er keuze uit twee motoren, twee transmissies en drie uitvoeringen. De Nissan ZD 3,0-liter viercilinder dieselmotor voldoet aan de Euro 6 emissie-eisen. In alle varianten behalve de 7,5 tons-versie levert de motor 110 kw/150 pk en een koppel van 350 Nm. Standaard beschikt de NT500 over een handgeschakelde zesversnellingsbak. De motor in de 7,5-tons versie is voorzien van twee turbo's en levert 130 kW/176 pk en 540 Nm. Ook hiervoor is de handmatig bediende zesversnellingsbak beschikbaar, maar ook een gerobotiseerde versie daarvan. Om tot een lagere uitstoot te komen, zijn beide motorvarianten voorzien van roetfilters en SCR. De nieuwe ZD30-krachtbron kent langere service-intervallen van elke twee jaar of 40.000 km.
Cabine
De cabine is ruim van opzet. De positie van de bestuurder biedt een goed overzicht en in combinatie met de kleine draaicirkel kan de bestuurder gemakkelijker manoeuvreren. De cabine kenmerkt zich door een diverse opbergruimtes. Er zijn ruime portiervakken, opbergruimten aan het plafond, maximaal drie handschoenenkastjes, beker- en flessenhouders en bergruimte voor A4-formulieren. De nieuwe Nissan NT500 beschikt over onder meer keyless openen, sluiten en starten van de auto. De geveerde bestuurdersstoel behoort tot de standaarduitrusting. De luxere uitvoeringen zijn voorzien van een radio-/cd-speler met USB en AUX-aansluitingen en bediening vanaf het stuur, een airbag voor de bestuurder, climate control en cruisecontrol met snelheidsbegrenzer. De topversies voegen daar nog een navigatiesysteem en een passagiersairbag aan toe. Meerdere opties, waaronder een extra verstevigd chassis, behoren tot de mogelijkheden.
MKB-sector
Dankzij het bekende Nissan-familiegezicht sluit de nieuwe NT500 uiterlijk mooi aan bij de rest van Nissans bedrijfswagengamma. De NT500 kenmerkt zich door zijn dubbele V-vormige grille met het Nissan-logo. In de koplampunits zijn grote richtingaanwijzers en led-dagrijverlichting opgenomen. De buitenspiegels bevatten eveneens richtingaanwijzers. In de cabine zijn hoogwaardige materialen toegepast. Volgens Nissan zal de nieuwe NT500 vooral zijn weg gaan vinden bij het MKB in de bouw-, distributie- en agrarische sector. De nieuwe truck verschijnt eind van dit jaar op de Europese markt.
(bron: TTM / Paul Quaedvlieg)