Qua uiterlijk ziet de nieuwe Kangoo er in ieder geval stoerder uit maar ook het interieur is flink onder handen genomen. In 2008 werd de tweede generatie van de Kangoo Express geïntroduceerd en inmiddels zijn er 400.000 exemplaren van deze compacte bedrijfswagen verkocht. Het gehele aanbod is compleet vernieuwd: Kangoo Express, Compact, Maxi, Kangoo Z.E. en Kangoo Maxi Z.E.. Aan de buitenzijde valt meteen het nieuwe front op met de nieuwe merkidentiteit van Renault. De auto ziet er een stuk volwassener en stoerder uit. Ook de buitenspiegels en de achterlichten zijn meegenomen in het re-design.
Meer veranderingen qua ontwerp zien we terug in het interieur met een nieuw dashboard dat nog steeds een centrale opbergruimte heeft. Het stuurwiel is nieuw en ligt goed in de hand. Ook nieuw is de mogelijkheid van drie zitplaatsen voorin (alleen bij de Express en de Maxi). We hebben er even in kunnen zitten, maar de middelste positie is erg krap. Echt voor noodgevallen of korte ritten. Volgens Renault is er veel aandacht besteed aan het comfort van de inzittenden, met talrijke veranderingen in de cabine. De stoelen zitten comfortabel genoeg voor langere ritten en is de rugleuning van de passagiersstoel neer te klappen voor een maximale flexibiliteit.
Zonneklep
De nieuwe Kangoo deelt ook in de ontwikkelingen bij de Renault personenwagens. Zo is de Kangoo optioneel leverbaar met R-Link. Dit multimediasysteem heeft een internetverbinding en bestaat uit een ingebouwde navigatiesysteem TomTom Live, maar heeft ook verschillende functies zoals apps die gedownload kunnen worden (bijvoorbeeld voor het uitlezen van e-mail). Onder multimedia vallen ook de nieuwe radio’s. Het radio aanbod bestaat uit drie niveaus: iedere radio heeft standaard een USB-aansluiting en Bluetooth verbinding. Vanaf het tweede niveau heeft de radio ook een cd-speler en vanaf niveau drie is ook het Renault R-Link multimediasysteem beschikbaar. Voor het eerst is op de Kangoo een achteruitrijcamera verkrijgbaar. Deze heeft een scherm dat in de zonneklep boven de bestuurder is ingebouwd. In eerste instantie lijkt dit ongemakkelijk, maar in de praktijk werkt het best wel prettig.
Z.E. voice
Als eerste hebben we gereden met de Kangoo Z.E.. Bij de nieuwe versie valt op dat het elektrisch oplaadpunt zich nu achter het logo aan de voorzijde bevindt, net zoals bij de Renault ZOE personenwagen. Maar de Kangoo Z.E. onderscheid zich op meerdere punten. Er zit een blauwe glans over het logo, de grillelijsten en de behuizing van de achterlichten. Rijden gaat eenvoudig en tussen de 1 km/u en de 30 km/u maakt de Kangoo Z.E. naar keuze een elektronisch geluid, de zogenaamde ‘Z.E. Voice’. Boven de 30 km/u wordt het stil en juist daarom lijken de afrolgeluiden sterker in het interieur door te dringen. Vooral als de laadruimte niet compleet is afgesloten door een tussenschot komt er wat meer geluid de bestuurderscabine in. De Kangoo Z.E. is zowel in stadsverkeer als op de provinciale wegen prima te rijden. De acceleratie is voldoende (we reden de Z.E. met lading). Afremmen is vaak niet nodig, omdat er bij gas los flink op de 60 pk elektromotor wordt afgeremd en er dan tevens stroom wordt opgewekt. Wie goed anticipeert op het verkeer hoeft het rempedaal zo goed als niet aan te raken. We konden de Kangoo Z.E. niet lang genoeg testen (maximaal een route van 10 minuten) voor een duidelijke actieradiusmeting, maar Renault spreekt van maximaal 170 km volgens NEDC. Van de vorige Kangoo Z.E. rijden er inmiddels 7.000 exemplaren rond in Europa en dat zullen er snel meer worden. Tijdens een bezoek aan de MCA-fabriek in Maubeuge (Noord-Frankrijk) waar de Renault Kangoo en de Mercedes Citan worden gebouwd, zagen we parkeerplaatsen vol staan met honderden nieuwe Kangoo’s Z.E. in de kleuren van de Franse ‘La Poste’ en het Franse elektriciteitsbedrijf EDF. De Kangoo Z.E. is leverbaar vanaf € 20.195,-.
Soepele diesel
De nieuwe Kangoo Express is leverbaar met drie versies van de 1.5 liter dCi dieselmotor (75, 90 en 110 pk) en een Energy TCe benzinemotor met een vermogen van 115 pk. Zowel de dCi 75 en de dCi 90 hebben een gecombineerd verbruik (NEDC) van 4,3 l/100 km en een CO2 uitstoot van 112 g/km. De nieuwe 110 pk dCi stond nog niet ter beschikking om te testen. Daarom gingen we op pad met de dCi 90 in Maxi uitvoering en met gesloten tussenschot. De dCi 90 motor is voldoende soepel en met gemak konden deze langere Kangoo door de smalle Noord-Franse straatjes voeren. Qua interieurgeluid en veercomfort is deze versie comfortabel genoeg voor veel kilometers. De Kangoo’s met de nieuwste brandstofmotoren beschikken standaard over een schakelindicator en een Eco-modus functie. De Eco-modus is van invloed op het motorkoppel, het schakelen en de stand van het gaspedaal. Wij merkten met ingeschakeld Eco-systeem dat de motor inderdaad wat minder soepel werd en bergop moest er iets eerder teruggeschakeld worden dan met uitgeschakeld Eco-systeem. Renault claimt echter een brandstofbesparing tot 10% bij ingeschakeld systeem. Met de vlakke Nederlandse wegen kan de Eco-functie best ingeschakeld blijven. Behalve deze kostenbesparende functie is ook de onderhoudsinterval veranderd van 2 jaar / 30.000 km naar 2 jaar / 40.000 km. Zaken die fleetowners zullen aanspreken en die vooral de kilometerkostprijs en de TCO omlaag brengen. Prijzen van de nieuwe Kangoo met brandstofmotoren beginnen bij €11.890,- voor de Express dCi 75 in Générique uitvoering. De geteste Kangoo Maxi Comfort Energy 90 dCi heeft een vanafprijs van € 15.290,-.
(bron: Bestelauto.nl)