Ford gaat voor de nieuwe auto's uit van het nieuwe motto ‘One Ford', wat een wereldwijde productstrategie inhoudt. De Transit en Transit Connect komen dan in Europa, maar ook in Amerika en andere markten op de weg. "Deze nieuwe modellen hebben meer laadvermogen, werken harder, gaan langer mee en kosten onze klanten minder in gebruik, zoals al 47 jaar geldt voor Ford Transits", zegt Barb Samardzich, Vice President, Product Development, Ford of Europe. "Dankzij de introductie van twee gloednieuwe Transit-modellen wordt de leidende positie van Ford bevestigd als fabrikant van bedrijfsauto's wereldwijd."
De donderdagavond gepresenteerde Transit vervangt de zwaardere tweetons Transit-uitvoeringen in Europa en andere wereldwijde markten. De Transit wordt verkrijgbaar in drie lengtes en hoogtes.
Voor Europa zijn alle carrosserievarianten en uitvoeringen (voorwiel-, achterwiel- en vierwielaandrijving) voorzien van de meest recente 2,2-liter Duratorq TDCi-dieselmotor. De versie met chassis-cabine komt er in vijf mogelijke wielbases en met mogelijkheden voor dubbele cabines en heavy duty uitvoeringen. De gewichtsklassen van de nieuwe Transit lopen uiteen van 2,5 tot 4,7 ton. Alle gewichten daaronder worden afgedekt door de Transit Custom.
De nieuwe Transit Connect heeft veel rondere vormen dan het huidige, voor het laatst in 2010 aangepaste model. Ford belooft dat deze auto in het koerierssegment ‘nieuwe normen' gaat stellen wat betreft onder meer laadvermogen. Hoe hoog dat dan precies is, blijft nog even gissen. De Transit Connect komt er in twee lengtes, 4418 mm lang en 4818 mm lang. Ford verlengt daarvoor de wielbasis met dus 40 cm. De aandrijving wordt verzorgd door een 1.6 Duratorq TDCi diesel. Ook zijn er 1.0 Ecoboost en 1.6 Ecoboost benzinemotoren. Alle Transit Connects zijn voorwielaangedreven en worden gebaseerd Fords C-platform, waar onder meer de Focus en de Kuga ook op zijn gebouwd. Ford heeft zich voor de Transit Connect sterk laten inspireren door haar personenauto's.
In Europa gaat de levering van de gloednieuwe Transit en Transit Connect volgens planning eind 2013 van start. Dat betekent dat we er nog lang op moeten wachten. De twee nieuwe Transit modellen zijn samen met de Transit Custom onderdeel van het vernieuwde assortiment bedrijfsauto's van Ford. De nieuwe 1-tons Transit Custom is nu te koop in Europese markten.
Tot slot liet Ford ook alvast een prototype zien van de nieuwe Transit Courier. Deze bevindt zich in het segment onder de Connect dat nu wordt gedomineerd door de lichte bestelwagens van het Fiat PSA samenwerkingsverband zoals de Fiat Fiorino. De Courier komt als laatste van alle nieuwe Transits op de markt.
(bron: TTM: Arjan Velthoven)