De auto debuteert in september op de IAA Hannover en wordt leverbaar in een groot aantal variaties, zoals een gesloten bestelauto, een personenversie en wat Mercedes een ‘mixed-use vehicle' noemt. Reken op verschillende lengtes en gewichtsklassen en een keuze uit benzine- en dieselmotoren. Er staat ook een elektrische versie op de planning, net als een BlueEfficiency-pakket. ESP wordt een standaardvoorziening. Mercedes doet wat krampachtig bij het omschrijven van de auto als een kleine, maar volwaardige variant van de Sprinter en Vito. "De Citan is op geen enkele manier inferieur aan die modellen." Deze wat onzekere houding heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat de Citan een adaptie zal zijn van de Renault Kangoo. Eerder heeft Mercedes-Benz al gemeld dat het samen met Renault een nieuw model in dit segment zou brengen. Het kondigt nu ook een partnerschap aan met GAZ, de grootste Russische bedrijfsautoproducent. In een van fabrieken neemt GAZ de Sprinter in productie, met een beoogd productie-aantal van 25 duizend per jaar.
Volker Mornhinweg, hoofd van Mercedes-Benz Vans, is ervan overtuigd dat de Citan een groot succes wordt: "Wij haken in op de toenemende populariteit van stadsbestelauto's, en koppelen die aan het serviceniveau van onze dealers, de kwaliteit van onze producten en het imago van ons merk."
(bron: AutomobielManagement)