Peugeot toont de vernieuwde Partner en Expert op de Salon van Genève, die op 8 maart opent. Citroën doet hetzelfde met de Berlingo en Jumpy. En de Expert heeft een lagere CO2-uitstoot.
De styling leidt bij de Peugeots tot meer visuele overeenkomsten met de actuelere modellen, zoals de 508. Het enige technische nieuws van betekenis bij Peugeot betreft de allersterkste Expert-uitvoering. Dit is de reeds leverbare 2.0 HDi met liefst 163 pk aan de voorwielen. Voor deze versie staan opvallend genoeg de laagste emissiecijfers vermeld voor alle Expert-uitvoeringen; de waarde daalt van 179 g/km nu naar 168 g/km bij het vernieuwde model, bij een verbruik van 6,4 l/100 km. Vermeldenswaardig is verder dat dezelfde 163 pk-uitvoering leverbaar wordt met een automatische zesbak.
Peugeot meldt dat de Partner een laagterecord van 123 g/km CO2 heeft bereikt, maar die waarde geldt al voor de huidige e-HDI van 90 pk in combinatie met de geautomatiseerde zesbak. Beide nieuwe Peugeots worden dit voorjaar leverbaar. Voor de volledigheid: in Genève zullen niet de bestelautoversies van Peugeot staan, maar wel de als ‘Tepee' aangeduide civiele modellen. De vermelde gegevens gelden vooralsnog voor de Franse markt, de bevestiging voor Nederland via de importeur laat nog even op zich wachten.
Na het vertrek van Fiat uit het samenwerkingsverband met PSA Peugeot Citroën is laatstgenoemde inmiddels naarstig op zoek naar een nieuwe partner (what's in a name) voor de ontwikkeling en productie van de eerstvolgende generatie Expert en Jumpy. De spoeling wordt dun; Renault-Nissan doet het al met Mercedes-Benz en Opel, Fiat eveneens met Opel (voor de Combo) en nog steeds met PSA voor de grote bestelwagens, terwijl Ford en Volkswagen vooralsnog als de enige ‘vrije jongens' door het leven gaan. Een uitgelezen kans voor een Europese Koreaan, wellicht?
(bron: AutomobielManagement)