De Comfort-Matic transmissie op de Fiat Ducato kende je tot nu toe natuurlijk van de variant met de 180 pk MultiJet-diesel. Vanaf nu is deze gerobotiseerde versnellingsbak ook te koop op de versies met 130 en 150 pk. Met deze techniek is de auto te rijden als met een handgeschakelde zesbak zonder koppelingspedaal, die middels een versnellingspook op het dashboard te bedienen is. Verder is er een automatische modus, die volgens Fiat met name in druk stadsverkeer tot zijn recht komt.
Ten opzichte van een conventionele automaat is deze transmissie dertig procent lichter, heeft hij een lager brandstofverbruik en vergt hij minder onderhoud en reparatiekosten. Ducato’s worden veel gebruikt als camper en de eigenaars daarvan zullen blij zijn met de Uphill-Downhill Mode, waarmee in bergachtig gebied het juiste verzet wordt gekozen. Verder is er de Warm Up Mode, die zorgt voor een lage uitstoot bij een koude motor. De Brake Assist Mode zorgt voor het remmen op de motor en de Kick Down Mode helpt het inhalen te vergemakkelijken.
Tot slot is er de Fast Off Detection, waarbij middels terugschakelen op de motor wordt geremd als het gaspedaal abrupt wordt losgelaten. De Comfort Matic transmissie vergt een extra investering van 1.200 euro.
(bron: AutoWeek)