maandag 12 september 2011

Nieuwe Cargohopper echte truck

Vanmiddag is in Utrecht de nieuwe Cargohopper in gebruik genomen. Het tweede zonne-elektrische zero-emissie stadsdistributievoertuig werd onthuld door Tim Coronel en initiatiefnemer en eigenaar Jacques van der Linden. De Cargohopper II is een echte trekker/trailer geworden, geschikt voor vervoer van pallets en rolcontainers.

De nieuwe Cargohopper is een aanvulling op de al bestaande Cargohopper I die al 2,5 jaar op zonne-elektrische energie pakketten in de Utrechtse binnenstad aflevert. Met de komst van het nieuwe voertuig gaat de wens van Cargohopper Utrecht in vervulling, op duurzame energie, een compleet servicepakket te kunnen bieden voor Utrecht en omstreken.

Cargohopper ii

Cargohopper II is een negen meter lang voertuig met de nieuwste stand van de techniek. Het trekkende voertuig is het nieuwste model van Alké, die ook leverancier is van Cargohopper I. De nieuwe Alké XT rijdt veel sneller, mag meer trekken en heeft een grotere actieradius zodat dat Cargohopper nu ook de buitenwijken van Utrecht en zelfs de omliggende plaatsen kan bevoorraden. De high output zonnecellen zijn geïntegreerd in het speciale lichtdoorlatende glazen trailerdak en leveren per vierkante meter oppervlak 22 procent meer energie dan de panelen die op de Cargohopper I zijn gebruikt. Cargohopper II is door eigenaar Hoek Transport zelf ontwikkeld in samenwerking met Divaco Benelux en SolarCar International.




De Utrechtse wethouder voor verkeer Frits Lintmeijer vertelde in zijn speech er trots op te zijn dat de stad Utrecht als eerste Nederlandse gemeente Cargohopper mocht verwelkomen vooral ook omdat Cargohopper laat zien, dat binnenstedelijke stadsdistributie verbeterd wordt door de transportbranche zelf en het voertuig een brug slaat tussen de belangen van overheden en transporteurs. Hij onderstreepte het belang daarvan omdat Utrecht de komende vier jaar efficiënt zowel elektrische mobiliteit als elektrisch aangedreven goederenvervoer in de stad te wil stimuleren.




Jacques van der Linden (links), directeur van de Benelux distributieketen TransMission, waarvan Cargohopper binnen Hoek Transport een onderdeel is, toonde zich blij dat het tweede voertuig er nu eindelijk is. "Wat ik met Cargohoppers heb dat we zo hard aan dit concept trekken?" Voor Van der Linde is het een retorische vraag: "Ik heb op zich niets met Cargohoppers. Mensen denken heel vaak dat ik ze verkoop. Niet dus. Dat wij hier in Utrecht enorm bezig zijn om te laten zien dat binnenstaddistributie echt heel anders kan en moet, komt niet omdat we gek zijn op de voertuigen die we inzetten. Het gaat om het concept erachter. Hoe leuk Cargohoppers ook zijn om te zien, bottom line willen we het aantal transportkilometers in een binnenstad terugdringen. Dáár geloof ik heilig in en dát willen we uitdragen. En daarmee zijn we naar mijn mening, goed op dreef. Inmiddels spreekt de hele vakwereld van het ‘Utrechtse model'. Ik vind dat ook een eerbetoon aan Cargohopper. Het is natuurlijk wel zo, dat je van het hele systeem alleen die voertuigen op straat ziet. En dat heeft wel enorm positief bijgedragen aan de beeldvorming van hoe Utrecht met stadsdistributie omgaat."




Cargohopper Utrecht is volgens het project zelf het enige niet gesubsidieerde stadsdistributiesysteem dat er tot nu tot in slaagt succesvol op duurzame wijze nagenoeg zero-emissie te vervoeren. Het privaat gefinancierde project begon 2,5 jaar geleden met het een 16 meter lange smalle stadstrein voor de aflevering van pakketten in de Utrechtse binnenstad. Cargohopper maakte als distributieconcept vanaf dag één furore en groeide snel uit tot rolvoorbeeld in binnen- en buitenland. In Nederland zijn er inmiddels gelijksoortige projecten in Zutphen en Deventer. Enschede volgt op 23 september en Amsterdam wat later dit jaar.

(bron: TTM)