vrijdag 23 september 2011

Facelift en Euro 5 motoren voor Iveco Daily

Tegelijk met de lancering van euro 5 motoren onderging de Iveco Daily ook een facelift en wordt een serie technische verbeteringen doorgevoerd. Daarmee moet Iveco's succesvolste model er weer even tegen kunnen.
Het motorenprogramma bestaat uit een nieuwe Twin Turbo versie van de 3 liter diesel met als maximum vermogen maar liefst 205 pk. Daarmee is de Daily de krachtigste in zijn segment. Daarnaast is er een 146 pk sterke EEV versie van dezelfde motor. Die heeft dan wel een variabele- maar geen Twin Turbo. Nieuw is verder de 2.3 liter Multijet II motor van de tweede generatie met eveneens 146 pk maar een lager koppel. Verder blijft uiteraard de 3,0 liter aardgasmotor in productie.

Veiliger
Nieuw zijn verder de zesgangs versnellingsbakken, een stop/go systeem en een hele serie veiligheidsvoorzieningen. Op de nieuwe Daily leverbaar is de negende en nieuwste generatie ESP, ABS, EBD, ASR MSR (tegen overtoeren van de motor) Hill Holder (terugrolrem), LAC (Actieve lading controle) maar ook hele serie nieuwe voorzieningen zoals HFC (Hydraulische remfading controle), RMI (roll movement intervention), ROM (roll over mitigation) en TSM (selectieve remregeling voor stabilisatie aanwagenremmingen). Het modellenprogramma is uitgebreid met een trekkerversie. Tot dusverre werden trekkers door veel dealers zelf gemaakt door het inkorten van een gewoon chassis.



Zuiniger
Dat is nu dus verleden tijd. Voor de nieuwe 2,3 liter motor in combinatie met de zesbak claimt Iveco een brandstofverbruik dat 10 procent lager ligt dan het vergelijkbare huidige model. Tevens leiden alle verbeteringen tot een verlaging van de 'total cost of owership'. Aan het uiterlijk is de nieuwe Daily te herkennen aan een nieuwe grille. Deze bevat nu ook dagverlichting en mistlampen die tot 40 km/uur meeschijnen in de rijrijchting. Ook in het interieur veranderden enkele zaken. Zo is er nu een opbergplaasts voor een laptop en is de nieuwste versie van TomTom af-fabriek leverbaar.


(bron: TTM)