De International Van-of-the-Year Award is natuurlijk een enorme opsteker voor de geplaagde autofabrikant. De Transporter, voorzien van Euro 6 motoren dus gevrijwaard van verkeerde software, won vrij gemakkelijk met in totaal 98 punten. Nummer twee was de Fiat Doblò Cargo met 68 punten. Als derde eindigde de Volkswagen Caddy en als laatste de Citroën Berlingo/Peugeot Partner.
De Volkswagen Transporter imponeerde de jury tijdens diverse testritten met zijn talrijke noviteiten. De T6 bestaat voor 75 procent uit nieuwe onderdelen ten opzichte van de T5. Dat is te merken tijdens het rijden, want het weggedrag is aanzienlijk verbeterd door talrijke kleine aanpassingen aan het onderstel. Ook de nieuwe Euro 6 dieselmotoren worden als prima ervaren.
Dr. Eckhard Scholz zei direct na de uitreiking: ‘Deze prestigieuze award voor onze T6 is een grote blijk van erkenning voor de prestaties van ons team, die door hard werken ons icoon verder hebben ontwikkeld tot de beste Transporter ooit. We dragen deze prijs op aan alle Transporter-rijders en ik neem hem graag in ontvangst namens alle medewerkers van Volkswagen Nutzfahrzeuge. Deze award maakt ons trots en geeft ons een positieve impuls om goed van start te gaan in 2016, wat wederom voor ons een belangrijk jaar wordt.” Scholz was duidelijk geroerd door de winst en begon overigens met het aanbieden van zijn excuses voor de wanboel bij Volkswagen.
“Wij feliciteren Volkswagen Nutzfahrzeuge van harte met het winnen van de International Van-of-the-Year award”, aldus voorzitter Jarlath Sweeney. “Het is al de derde keer dat de Transporter deze prijs wint. De eerste werd gewonnen door de T4, bij de uitreiking van de allereerste IVOTY award in 1992. De T5 won de award in 2005.”
(bron: Bestelauto.nl)