Een besparing van 64 procent op de Total Cost of Ownership
(TCO): dat is het mooie resultaat van een klantentest met
acht Fuso Canter E-Cell in Portugal. Naast deze besparing
scoorde de Canter ook goed op milieugebied. Tijdens de
inzet werd geen gram CO2 uitgestoten en had het wagenpark
een energiereductie van 37 procent ten opzichte van
dieselaandrijving, rekening houdend met de stroomproductie
in Portugal.
Daarmee is de Fuso met de elektrisch
aangedreven Canter op de goede weg om te voldoen aan
de vraag naar elektrisch aangedreven vrachtwagens in het
stadsverkeer.
Fuso Canter E-Cell heeft zich bewezen in het dagelijkse
transport
Fuso heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe batterij-elektrische en
lokaal emissievrije Canter E-Cell in het Hybrid Competence Center
van Daimler Trucks gebruik gemaakt van zijn meer dan 40 jarige
ervaring. De eerste in kleine productie gebouwde, puur elektrisch
aangedreven lichte truck rijdt emissievrij en bijna geruisloos. Dat
maakt hem bij uitstek geschikt voor emissie- en geluidsgevoelige
zones zoals stadscentra, parken en voetgangersgebieden. Om dit
te bewijzen stuurde Fuso medio 2014 in Portugal acht elektrisch
aangedreven Canters E-Cell voor praktijktests de weg op. De
bedrijfswagens waren uitgevoerd, afhankelijk van de inzet, met zowel
open als gesloten laadbakken.
Zonder problemen 51.500 kilometer onderweg – actieradius
tot 109 km
De elektrische Canters waren per dag gemiddeld 50 kilometer
onderweg en in de praktijk werden zelfs reikwijdtes van 109 km
gerealiseerd. In totaal legden de acht auto’s probleemloos 51.500
km af. De meest gebruikte Canter E-Cell behaalde bij pakketdienst
‘Transporta’ in het testjaar een afstand van zo’n 14.000 km. De
actieradius van de lithium-ion accu bedraagt circa bij 100 km per
lading. Het opladen van de accu’s duurt bij een 230 Volt aansluiting
ongeveer zeven uur, bij een snellaadsysteem werd dit versneld tot
slechts één uur.
Tot 64 procent besparing op de TCO (total cost of ownership)
Op basis van de huidige kosten voor diesel en stroom in Portugal
werden ten opzichte van conventionele dieseltrucks besparingen
op de TCO gemeten van 64 procent. In de praktijk betekent dit dat
de Canter dieseltruck voor een afstand van 100 km afhankelijk van
belading en opbouw ca. 14,08 liter diesel nodig heeft, terwijl de Fuso
Canter E-CELL voor dezelfde afstand 47,6 kWh verbruikt.
Van de gemeente via de post naar de pakketdienst
De klanten hebben de Canter E-Cell als sterk en betrouwbaar
concept ervaren dat opgewassen is tegen de eisen van het stedelijk
distributieverkeer. De eigenschappen van de elektrisch aangedreven
lichte truck werden onder de meest uiteenlopende condities getest.
Lissabon en Porto gebruikte de Canter E-Cell voor de afvoer van
groenafval en huisvuil, de steden Sintra Abrantes en Cascais bij
het onderhoud van de bossen en landschapsverzorging. Transporta
zette de auto in voor het bezorgen van pakketten aan huishoudens,
energiemaatschappij REN voor transportdoelen op de industriële
gasopslaglocaties in Sines en Pombal. En tot slot reed de Canter
E-Cell voor Post CTT tussen de distributiecentra van Lissabon en
Coimbras.
De resultaten van de praktijktests laten zien dat de acht
voertuigen uitermate geschikt zijn voor de dagelijkse inzet in het
distributieverkeer op korte afstanden en transporten in stadscentra.
Met reikwijdtes van meer dan 100 km overtrof de Canter E-Cell de
gemiddelde afstand die veel trucks in het lichte distributieverkeer
dagelijks afleggen.
Zestonner met een chassis met bijna 3.000 kg
draagvermogen
Puur afgaand op het uiterlijk onderscheidt de Fuso Canter E-Cell
zich alleen van zijn diesel- of diesel-elektrisch aangedreven broers
door de accupakketten die aan beide zijden van het chassis
zijn gemonteerd. In plaats van de drieliter diesel werkt achter
de ongewijzigde Canter-cabine een elektrische aandrijflijn. De
permanente electromotor levert 110 kW (150 pk) via de transmissie
aan de achteras.
Het chassis is toegelaten voor een GVW van zes ton. De
wielbasis van 4.300 mm biedt plaats voor maximaal 4,40 m lange
opbouwelementen waarvan het gewicht van het draagvermogen van
het chassis van drie ton moet worden afgetrokken. De resterende
ca. twee ton nuttige last is meer dan voldoende voor de meeste
transporten in het distributieverkeer in de binnenstad.
Accelereren als een personenauto
650 Newtonmeter zorgen ervoor dat de zestonner bijna accelereert
als een personenauto. De deelnemers gaven aan het rijden tijdens
de testfase als fantastisch te hebben ervaren. Het aanzienlijke
koppel is vanaf de eerste seconde beschikbaar en geeft menige
middenklasse personenauto bij het stoplicht het nakijken.
Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, schakelt de elektromotor over
op recuperatie. Dan verandert de elektromotor in een generator en
wordt tijdens het rijden de opgewekte remenergie opgeslagen in de
lithium-ion batterijen. Wie met de Canter E-Cell regelmatig gebruikt
maakt van de recuperatiefunctie doet meer dan 100 km met één
‘tankvulling’.
Super eenvoudig rijden en beladen
Het rijden met de Canter E-Cell is super eenvoudig. De lichte truck
wordt gestart door de ‘contactsleutel’ om te draaien. Net als bij een
automatische transmissie met koppelomvormer kan de chauffeur
kiezen uit de functies D (Drive), N (Neutral), R (Reverse) en P
(Park) waarbij ook de praktische kruipfunctie van de automatische
transmissie aanwezig is.
Op basis van het eerste prototype die op de IAA 2010 te zien
was is de Elektro-Canter voortdurend doorontwikkeld. Inmiddels
haalt hij uit vier batterijpakketten met lithium-ion accu’s 48,4 kWh
een maximaal vermogen van 110 kW (150 pk) en een maximaal
koppel van 650 Newtonmeter.Omdat het volledige koppel van
een elektromotor al bij het wegrijden beschikbaar is zijn goede
rijprestaties gegarandeerd. De topsnelheid van de Canter E-Cell is
net als bij alle voertuigen in deze gewichtsklasse begrensd op 90
km/h.