vrijdag 20 november 2015

Fuso Canter E-Cell: Stil zonder emissies

Een besparing van 64 procent op de Total Cost of Ownership (TCO): dat is het mooie resultaat van een klantentest met acht Fuso Canter E-Cell in Portugal. Naast deze besparing scoorde de Canter ook goed op milieugebied. Tijdens de inzet werd geen gram CO2 uitgestoten en had het wagenpark een energiereductie van 37 procent ten opzichte van dieselaandrijving, rekening houdend met de stroomproductie in Portugal. 

Daarmee is de Fuso met de elektrisch aangedreven Canter op de goede weg om te voldoen aan de vraag naar elektrisch aangedreven vrachtwagens in het stadsverkeer. Fuso Canter E-Cell heeft zich bewezen in het dagelijkse transport Fuso heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe batterij-elektrische en lokaal emissievrije Canter E-Cell in het Hybrid Competence Center van Daimler Trucks gebruik gemaakt van zijn meer dan 40 jarige ervaring. De eerste in kleine productie gebouwde, puur elektrisch aangedreven lichte truck rijdt emissievrij en bijna geruisloos. Dat maakt hem bij uitstek geschikt voor emissie- en geluidsgevoelige zones zoals stadscentra, parken en voetgangersgebieden. Om dit te bewijzen stuurde Fuso medio 2014 in Portugal acht elektrisch aangedreven Canters E-Cell voor praktijktests de weg op. De bedrijfswagens waren uitgevoerd, afhankelijk van de inzet, met zowel open als gesloten laadbakken. Zonder problemen 51.500 kilometer onderweg – actieradius tot 109 km De elektrische Canters waren per dag gemiddeld 50 kilometer onderweg en in de praktijk werden zelfs reikwijdtes van 109 km gerealiseerd. In totaal legden de acht auto’s probleemloos 51.500 km af. De meest gebruikte Canter E-Cell behaalde bij pakketdienst ‘Transporta’ in het testjaar een afstand van zo’n 14.000 km. De actieradius van de lithium-ion accu bedraagt circa bij 100 km per lading. Het opladen van de accu’s duurt bij een 230 Volt aansluiting ongeveer zeven uur, bij een snellaadsysteem werd dit versneld tot slechts één uur. Tot 64 procent besparing op de TCO (total cost of ownership) Op basis van de huidige kosten voor diesel en stroom in Portugal werden ten opzichte van conventionele dieseltrucks besparingen op de TCO gemeten van 64 procent. In de praktijk betekent dit dat de Canter dieseltruck voor een afstand van 100 km afhankelijk van belading en opbouw ca. 14,08 liter diesel nodig heeft, terwijl de Fuso Canter E-CELL voor dezelfde afstand 47,6 kWh verbruikt.


Van de gemeente via de post naar de pakketdienst De klanten hebben de Canter E-Cell als sterk en betrouwbaar concept ervaren dat opgewassen is tegen de eisen van het stedelijk distributieverkeer. De eigenschappen van de elektrisch aangedreven lichte truck werden onder de meest uiteenlopende condities getest.

Lissabon en Porto gebruikte de Canter E-Cell voor de afvoer van groenafval en huisvuil, de steden Sintra Abrantes en Cascais bij het onderhoud van de bossen en landschapsverzorging. Transporta zette de auto in voor het bezorgen van pakketten aan huishoudens, energiemaatschappij REN voor transportdoelen op de industriële gasopslaglocaties in Sines en Pombal. En tot slot reed de Canter E-Cell voor Post CTT tussen de distributiecentra van Lissabon en Coimbras. De resultaten van de praktijktests laten zien dat de acht voertuigen uitermate geschikt zijn voor de dagelijkse inzet in het distributieverkeer op korte afstanden en transporten in stadscentra. Met reikwijdtes van meer dan 100 km overtrof de Canter E-Cell de gemiddelde afstand die veel trucks in het lichte distributieverkeer dagelijks afleggen. Zestonner met een chassis met bijna 3.000 kg draagvermogen Puur afgaand op het uiterlijk onderscheidt de Fuso Canter E-Cell zich alleen van zijn diesel- of diesel-elektrisch aangedreven broers door de accupakketten die aan beide zijden van het chassis zijn gemonteerd. In plaats van de drieliter diesel werkt achter de ongewijzigde Canter-cabine een elektrische aandrijflijn. De permanente electromotor levert 110 kW (150 pk) via de transmissie aan de achteras. Het chassis is toegelaten voor een GVW van zes ton. De wielbasis van 4.300 mm biedt plaats voor maximaal 4,40 m lange opbouwelementen waarvan het gewicht van het draagvermogen van het chassis van drie ton moet worden afgetrokken. De resterende ca. twee ton nuttige last is meer dan voldoende voor de meeste transporten in het distributieverkeer in de binnenstad. Accelereren als een personenauto 650 Newtonmeter zorgen ervoor dat de zestonner bijna accelereert als een personenauto. De deelnemers gaven aan het rijden tijdens de testfase als fantastisch te hebben ervaren. Het aanzienlijke koppel is vanaf de eerste seconde beschikbaar en geeft menige middenklasse personenauto bij het stoplicht het nakijken. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, schakelt de elektromotor over op recuperatie. Dan verandert de elektromotor in een generator en wordt tijdens het rijden de opgewekte remenergie opgeslagen in de lithium-ion batterijen. Wie met de Canter E-Cell regelmatig gebruikt maakt van de recuperatiefunctie doet meer dan 100 km met één ‘tankvulling’. Super eenvoudig rijden en beladen Het rijden met de Canter E-Cell is super eenvoudig. De lichte truck wordt gestart door de ‘contactsleutel’ om te draaien. Net als bij een automatische transmissie met koppelomvormer kan de chauffeur kiezen uit de functies D (Drive), N (Neutral), R (Reverse) en P (Park) waarbij ook de praktische kruipfunctie van de automatische transmissie aanwezig is. Op basis van het eerste prototype die op de IAA 2010 te zien was is de Elektro-Canter voortdurend doorontwikkeld. Inmiddels haalt hij uit vier batterijpakketten met lithium-ion accu’s 48,4 kWh een maximaal vermogen van 110 kW (150 pk) en een maximaal koppel van 650 Newtonmeter.Omdat het volledige koppel van een elektromotor al bij het wegrijden beschikbaar is zijn goede rijprestaties gegarandeerd. De topsnelheid van de Canter E-Cell is net als bij alle voertuigen in deze gewichtsklasse begrensd op 90 km/h.