Renault introduceert een optioneel start-stopsysteem voor de gehele reeks Renault Master. Dit systeem dringt het brandstofverbruik, de uitstoot en het geluid van de Renault Master terug met 5 procent..
Het start- en stopsysteem zet de motor in stand-by wanneer het voertuig stopt (voor een stoplicht, bij een stopbord of als het voertuig in z’n vrij wordt gezet). Een lampje op het dashboard waarschuwt de chauffeur dat de motor in stand-by staat. Zodra de koppeling wordt aangeraakt of er naar de eerste versnelling wordt geschakeld, start de motor vrijwel direct, zonder dat een extra handeling nodig is. Het start- en stopsysteem werkt vrijwel geluidloos en zonder trillingen en vereist geen bijzonder onderhoud. In de ‘stop'-modus blijven de radio en de navigatie normaal werken. Het systeem kan indien nodig uitgeschakeld worden.
Het start- en stopsysteem is verkrijgbaar op gesloten bestelwagens met voorwielaandrijving, uitgerust met een motor van 100 of 125 pk en een handgeschakelde versnellingsbak en op gesloten bestelwagens met achterwielaandrijving en enkellucht, uitgerust met een motor van 125 pk en een handgeschakelde versnellingsbak.
Sinds de Master in 2010 op de markt kwam, is deze leverbaar met de M9T motor. Deze is speciaal voor deze grote bestelwagen ontwikkeld en wordt door Renault geassembleerd in de Franse fabriek van Cléon. De 2.3 dCi is verkrijgbaar in drie vermogensversies: 100, 125 en 150 pk. Dankzij de introductie van de Eco motoren in 2012 was het brandstofverbruik al verminderd met 0,6 l/100 km1 - maximaal 16 gram/km CO21 (ruim 7 procent reductie)- waarmee deze motor 7,8 l/100 km verbruikt en 205 gram CO2 per km uitstoot (voorwielaangedreven L1H1 met 125 pk euro 5). De nieuwe brandstof- en emissiereductie van vijf procent wordt naast het start-stopsysteem ook bereikt door toepassing van Energy Smart Management. Tijdens het remmen wordt door dit systeem energie teruggewonnen.
(bron: Bestelauto.nl)