zondag 14 oktober 2012

Mercedes Vito E-Cell

Het is natuurlijk best een prima gedachte dat elektrische bestelauto’s geen negatieve invloed hebben op de luchtkwaliteit in een stad. Maar dan moeten ze wel lekker rijden! Een middagje door de Utrechtse binnenstad kriskrassen per Mercedes-Benz Vito E-CELL geldt hier als proef op de som.


Daar gaan we weer met een vooroordeel: bestelauto’s zijn altijd wit. In het geval van de elektrische Vito klopt dat ook echt. De reden is uit nood geboren: er zit geen airco in. Die zou te veel stroom verbruiken, zodat je - weliswaar uiterst cool  - je bestemming mogelijk net niet bereikt. Hetzelfde geldt voor de achterruitverwarming die er niet is. Mooi hoe Mercedes dat oplost: het blindeert de achterruit en levert een cameraatje, dat uitzendt op het navigatie-display. U hebt het koud? Er is een elektrische kachel. Maar beter, want efficiënter, is de standaard stoelverwarming, die lijf en leden veel gerichter soepel en warm houdt. Nu is zo’n elektrische Vito überhaupt niet het soort auto waarin je lang kunt stilzitten, want na 130 kilometer is de accu ‘plat’. Veiligheidshalve dien je 80 kilometer als bovengrens te hanteren.







Een sport
Of je het rijden met de Vito E-CELL als belevenis van betekenis ervaart, hangt sterk af van de manier waarop je hem bekijkt. De sensatie bestaat voornamelijk uit wat er niet is: motorgeluid, schakelmomenten en de zekerheid van een eindeloze actieradius. Wat biedt de elektrische Vito dan wel? Vooral veel rust en comfort, voortvloeiend uit de stilte die na het wegrijden hardnekkig in de auto ‘blijft hangen’. En ook het verslavend soepele accelereren, wanneer de elektromotor 260 Nm aan de voorwielen serveert (andere Vito’s zijn achterwielaangedreven). Het gebeurt met dezelfde moeiteloosheid waarmee een zwijgende butler een aperitief aanreikt. Remmen en uitrollen wordt een sport, omdat je er energie mee kunt terugverdienen. Blijf weg van de snelweg, want de top is slechts 89 km/h en het verbruik bij zo’n vaartje naar verhouding enorm.

Glimlach
Om helemaal op te laden heeft de Vito vijf tot tien uur nodig (bij respectievelijk 400 en 230 Volt laadspanning). De Vito E-CELL doet verder in praktische nauwelijks onder voor een dieselversie. De laadruimte is even groot (5,7 m3), terwijl het laadvermogen van 850 kg weliswaar 200 kg achterblijft bij wat een 110 CDI kan hebben, maar toch alleszins bruikbaar is. Rijden is een genoegen, zolang de stad je domein is en de omgeving je in de smiezen heeft. Sorry dus, beste voetgangers, dat ik jullie met mijn snoeiharde claxon bijna de gracht injoeg. En bedankt voor uw begripvolle glimlach, die de elektrische Mercedes daarna alsnog mocht oogsten.

Een aanschafprijs is er niet, doordat de Vito E-CELL alleen kan worden geleast.


(bron: AutoWeek)