zondag 21 februari 2010

Vanaf mei controles tachograaf lichte voertuigen

Het gebruik van de tachograaf bij lichte bestelwagens en zware, van personenauto afgeleide bedrijfswagens (veelal 4wd’s) is vorig jaar juli aangescherpt. De handhaving van deze wetgeving werd toen echter tijdelijk opgeschort omdat bleek dat de noodzakelijke adapters nog niet beschikbaar waren. Dat is inmiddels opgelost zodat vanaf mei de controles gaan beginnen.
 
De regels rond het wel of niet voeren van een tachograaf zijn nu helder. In principe moet elke lichte bedrijfsauto in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (van een personenwagen afgeleide bedrijfsauto) die met een aanhanger de Maximaal Toegestane Massa van 3500 kilo overschrijdt, een tachograaf hebben. De enige uitzondering hierop is dat transport waarbij de bestuurder kan aantonen dat hij eigen materiaal en machines vervoert en daarvoor minder dan 12 uur per week op een dergelijk voertuig rijdt. Lichte bedrijfswagens in het beroeps- goederenvervoer moeten altijd een tachograaf hebben. Er was altijd al een kleinere groep lichte bedrijfswagens die een tachograaf nodig had. Dat waren tot nu toe voornamelijk voertuigen die altijd met een aanhanger rijden waardoor de Maximaal Toegestane Massa altijd boven de 3500 kilo uitkomt.
 
In de praktijk is dat veel het geval bij BE-trekker/trailer concepten. Een en ander betekent dat veel eigenaren van andere genoemde bedrijfswagens alsnog ook een tachograaf moeten laten inbouwen.
Arbeidstijdenbesluit
De controle op de tachograafplicht valt niet onder de verkeershandhaving maar onder het arbeidstijdenbesluit, (ATBV artikel 2,4:1). Daaronder vallen alle bedrijfsvoertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kilo. De bestuurders daarvan moeten officieel nu ook al een deugdelijke arbeidsregistratie voeren. Dat mag met een tachograaf maar ook anders. De wetgever definieert het begrip ‘deugdelijke arbeidsregistratie' verder niet. In de praktijk voldoet elk systeem waarbij de bestuurder zijn rijtijd, rusttijd, andere werkzaamheden en zo meer duidelijk vastlegt. De bewijslast ligt bij de bestuurder en dat brengt nogal wat administratie met zich mee. Als zijn voertuig niet is uitgerust met een tachograaf zal hij of zij immers tegenover de controlerende instanties moeten kunnen aantonen dat dit in zijn of haar geval niet nodig is.  Dat laatste wordt nu vanaf mei actueel en kan onderweg gaan zorgen voor veel lastige discussies en problemen.

De meest eenvoudige en tegelijk degelijke ritregistratie is dan een tachograaf. Verwacht wordt dat veel ondernemers ook in hun eigen zakelijke belang er voor zullen kiezen hun werknemers zo min mogelijk te belasten met een tijdrovende handmatige administratie. Dat kan onder andere bij VDO, de grootste leverancier van tachografen VDO. Dit bedrijf beschikt over 250 erkende VDO Tachograaf Service Partners in Nederland. Bij inbouw van een tachograaf wordt deze doorgaans aangesloten op een goedgekeurde impulsgever. Omdat dit bij veel bedrijfsvoertuigen in deze categorie niet mogelijk is, heeft VDO hiervoor een speciale N1/M1 adapter ontwikkeld in combinatie met een 12V tachograaf. 

Digitaal of analoog
Voertuigen die voor 1 mei 2006 op de weg gekomen zijn, mogen nog met een analoge tachograaf rijden. Bij voertuigen vanaf die datum, moet een digitale tachograaf gemonteerd worden. In dat geval zal de chauffeur ook een bestuurderskaart moeten aanvragen en zal zijn bedrijf moeten kiezen voor een vorm van data-overdracht waarmee de gegevens uit de tachograaf gehaald worden. Dat kan een downloadkey zijn. Afhankelijk van de werkomstandigheden kan het handig zijn te kiezen voor een meer geavanceerde oplossing. De VDO partners geven hierbij graag advies. 

(bron: TTM, Peter Wieman)