zondag 18 oktober 2009

VB-Airsuspension levert luchtvering voor snelste bestelwagen ter wereld

Komend weekend wordt in het Italiaanse Nardo een poging gedaan om het wereld snelheidsrecord voor bestelwagens scherp te stellen, met als ultieme doel de grens van 300 km/uur te doorbreken. 

Op basis van een gefacelifte Volkswagen T5 personenbus is een waar racemonster gecreëerd. Zo is de auto voorzien van een 6-cilinder Porsche motor achter de achteras, centrale opstelling van de bestuurder en is de auto ontdaan van zoveel mogelijk gewicht.

De kracht van lucht
Voor een optimale wegligging is de auto voorzien van een VB-FullAir 4C luchtveringsysteem van het Nederlandse VB-Airsuspension. Met luchtvering op de voor- en achteras is de race-besteller niet alleen stabiel op kruis- en racesnelheid, maar is het ook mogelijk om de rijhoogte automatisch aan te passen aan de voertuigsnelheid. In het geval van de TH2 RS Transporter blijft de rijhoogte tot 80 km/uur standaard, zodat er voldoende bodemvrijheid is voor de dagelijkse praktijk van de binnensteden. In deze modus zijn snelheidsdrempels, stoepranden en hellingshoeken geen probleem voor de gifgroene Volkswagen Transporter.
Bij snelheden van 80 km/uur, 120 km/uur en 220 km/uur stelt de luchtvering automatisch een lagere
rijhoogte in, voor een optimale stabiliteit bij hoge snelheden en een lager frontaal oppervlak. Dat laatste is juist bij de snelheidspoging op zondag 18 oktober van extra belang.

Technologisch vernuft
Onder het bescheiden uiterlijk van een bestelwagen is het één en al high-tech technologie dat de klok slaat. Het Duitse TH Automobile is verantwoordelijk voor de vergaande aanpassingen aan Nederlands populairste bedrijfswagen.
Het interieur van de onlangs gefacelifte Volkswagen Transporter werd ontdaan van alle overbodige zaken, met als doel gewichtsbesparing. De comfortabele banken hebben plaatsgemaakt voor minimalistische racekuipjes uit Carbonfiber. Coureur Sven Thomsen neemt zondag plaats in zo’n zelfde racestoel, echter is deze samen met de stuurinrichting centraal geplaatst, zoals we dat kennen uit de McLaren F1 van weleer.
Het 6-cilinder Porsche geweld, heeft haar plaats gevonden achter de achteras, iets wat VW sinds de T4 editie van de Transporter achter zich gelaten heeft. Een opstelling echter die goed aansluit bij de motorconfiguratie van de donorauto. Dankzij de inbreng van 9FF hebben we het hier over een Porsche motor met een 800 pk output en een koppel van 900 Nm, waarden die onderstrepen dat het hier om een serieuze wereldrecordpoging gaat.
Ook het Porsche remsysteem heeft zijn weg gevonden naar de TH2 RS evenzo een volledig vlakke voertuigbodem.

Luchtvering
Eerder al werkte het Varsseveldse VB-Airsuspension samen met TH Automobile bij andere projecten van deze markante autoaanpassers. Het VB-FullAir 4C luchtveringsysteem onder de TH2 RS is in basis identiek aan het standaard systeem voor de Volkswagen Transporter zoals toegepast wordt in de camper-, ambulance- en personenvervoerbranche.
Voor dit unieke project heeft VB-Airsuspension samen met de engineers van TH Automobile gewerkt aan een andere software-instelling die het mogelijk maakt om juist boven de 220 km/uur grens met een minimale bodemvrijheid te rijden, bij blijvende stabiliteit en rijcomfort.
Zondag 18 oktober wordt de eerste poging gedaan om het wereldsnelheidsrecord voor bestelwagens veilig te stellen. Op de kombaan van Nardo in Italië zal een officiële tijdsmeting neergezet worden, over de resultaten hiervan hoort u meer na afloop van de recordpoging.

Voor meer informatie over deze VB-Airsuspension producten kijk op: www.vbairsuspension.com of www.otoparts.nl