woensdag 2 januari 2013

Verkoop bestelauto’s in de min

Niet alleen de personenautoverkopen zaten in 2012 in een neerwaartse spiraal, ook met de verkoop van bedrijfsauto’s wilde het afgelopen jaar niet echt vlotten. Toch is de pijn daar minder heftig dan bij de personenauto’s.


In vergelijking met 2011 werden er afgelopen jaar een kleine tien procent minder nieuwe personenauto’s verkocht. Bij de bestelauto’s nam de animo af met 3,6 procent, wat neerkomt op een totaal van 56.568 auto’s tegenover 58.670 het jaar daarvoor. In het eerste kwartaal van 2012 gingen de zaken nog goed met een ‘plus’ van 4,6 procent maar in de kwartalen die volgden werden uitsluitend ‘minnen’ genoteerd. Het dieptepunt was het vierde kwartaal, waarin 18,4 procent minder bestelauto’s werden geregistreerd dan in dezelfde periode in 2011.

Grote verliezers in de top 15 waren Hyundai (-49,4%), Toyota (-28,6%), Mitsubishi (-21,7%), Iveco (-16,3%) en Ford (-16%). Bij  Volkswagen namen de verkopen ook af maar het merk is nog altijd veruit de grootste speler op de bedrijfsautomarkt, zoals blijkt uit onderstaande Top 10. Lachende gezichten waren er vooral bij Peugeot, dat de verkopen met 31,2% zag toenemen. Ook bij kleine speler Dodge ging het lekker: + 17,1%. De relatief grootste sprong maakte Jeep, dat de verkopen met 222,7% zag toenemen van 22 naar 71 auto’s.

Hieronder de Top 10 van bestelautoregistraties over 2012 ten opzichte van 2011. Het laatste getal geeft het procentuele verschil aan.


1. Volkswagen  15.433 16.537  -6,7%

2. Mercedes      7.567   8.345   -9,3%

3. Renault         7.210   7.301   -1,2%

4. Peugeot        6.089   4.642    31,2%

5. Opel             5.804   5.682    2,1%

6. Ford             4.591   5.467   -16%

7. Fiat              2.975   3.162    -5,9%

8. Citroën         2.834   2.796    1,4%

9. Iveco           1.305    1.559    -16,3%

10. Nissan         813      812      0,1%


(bron: AutoWeek)