Snoeks Automotive heeft als eerste Nederlandse bedrijf een zogeheten ‘meerfase Europese Type Goedkeuring' verworven voor dubbele cabines. Dat meldt Automotive-Online. Snoeks heeft nu dezelfde status als autofabrikanten. Het gaat om cabines voor de Renault Master en de Volkswagen T5.
Voor bestelauto's is een Europese Type Goedkeuring (ETG) vereist, ook voor voertuigen met een dubbele cabine. "Fabrikanten hebben een zogeheten eerste fase goedkeuring", vertelt marketing- en salesmanager Ronald van Bergen. "Als Snoeks wijzigingen aan een auto aanbrengt, is een zogeheten tweede fase goedkeuring nodig. Doordat Snoeks nu de status van fabrikant heeft, verkrijgen auto's die wij ombouwen automatisch de tweede fase goedkeuring. Hierdoor kan Snoeks overal in Europa Renault Masters en Volkswagens T5 met dubbele cabine op de markt zetten zonder een goedkeuring te hoeven aanvragen bij toelatingsorganisaties van de individuele EU-lidstaten."
"Alle homologatiediscussies zijn nu verleden tijd", zegt Van Bergen "Wij mogen zelfs als fabrikant een CoC verklaring (Certificate of Conformity) afgeven waarop alle voertuiggegevens staan vermeld. Alle lidstaten moeten die accepteren." Het verkrijgen van een meerfase ETG vereist volgens Van Bergen een intensieve samenwerking met de fabrikant van het basisvoertuig. Hiervoor moet er een contract met de fabrikant worden gesloten en continu data-uitwisseling plaatsvinden.
Daarnaast moet er volgens Van Bergen veel tijd geïnvesteerd worden om alle benodigde documenten samen te stellen. Ook moet met iedere ombouwlocatie in Europa een overeenkomst worden gesloten en is een waterdicht administratief systeem nodig voor het uitgeven van de CoC verklaringen.