zaterdag 10 april 2010

Opel introduceert Vivaro op aardgas

Opel breidt haar aanbod aardgasvoertuigen uit bij de lichte bedrijfswagens. Het automerk introduceert nu ook de Vivaro CNG (Compressed Natural Gas), waardoor dit een van de weinige door aardgas aangedreven bestelwagens in Nederland is. 

Na de Opel Zafira CNG (Turbo) en de Opel Combo CNG is de Opel Vivaro CNG het derde model van Opel dat leverbaar is met een motor op aardgas.

Rijden op aardgas wint snel aan populariteit. Wereldwijd zijn er ruim 10 miljoen aardgasauto’s, met een verdubbeling in de laatste twee jaar. Het aantal, geografisch goed gespreide, CNG-tankstations breidt zich ook in Nederland in gestaag tempo uit en dat zorgt voor een sterke impuls van het rijden op aardgas. Opel springt daar op in door het huidige aanbod uit te breiden met de Opel Vivaro CNG, die beschikt over een aardgastank, naast de standaard aanwezige benzinetank van 90 liter. Met deze benzinetank kan circa 865 kilometer worden afgelegd. De aardgastank van 200 liter levert een actieradius van ongeveer 360 kilometer, wat de totale reikwijdte op maar liefst 1.225 km brengt.

Ombouw
Wanneer de klant kiest voor een Opel Vivaro CNG, dan vindt de ombouw achteraf plaats via GFI Control Systems, gevestigd in Gorinchem. GFI Control Systems heeft ruim 30 jaar ervaring in het ontwikkelen en produceren van CNG- en LPG-systemen en biedt een uitgebreide lijn van hoogwaardige producten, met kwaliteit, pasvorm en emissieregelgeving als uitgangspunten. De aardgasinstallatie is in drie formaten leverbaar: een tank van 100 liter, een dubbele tank van 180 liter (1×80 liter + 1×100 liter) en een dubbele tank van 200 liter (2×100 liter).
 
Omdat de aardgastank direct achter het tussenschot van de Opel Vivaro wordt geplaatst, gaat iets aan laadruimte verloren. Dit weegt echter niet op tegen de aanzienlijke voordelen van rijden op aardgas. In vergelijk met benzine, diesel en LPG is aardgas een veel schonere brandstof. Het gebruik van een Vivaro op aardgas zorgt voor een concrete vermindering van de uitstoot van fijnstof, NOx en NO2, en de uitstoot van CO2 (slechts 196 g/km) ligt maar liefst 16 procent lager dan bij de benzinevariant (234 g/km). Bovendien maakt rijden op aardgas de transitie naar groen gas (biogas) mogelijk, waarmee vrijwel CO2-neutraal kan worden gereden.

Ook prijstechnisch is rijden op aardgas zeer rendabel. Ten opzichte van een vergelijkbare dieseluitvoering ligt de prijs van een volle tank brandstof bij aardgas ongeveer 30 procent lager. Vergeleken met benzinemodellen loopt dit zelfs op tot 60%. Ook wordt het gebruik van aardgasauto’s door de overheid gestimuleerd, wat belastingvoordeel oplevert en extra financiële voordelen voor ondernemers, bijvoorbeeld via de Energie-investeringsaftrek (EIA). Al met al verdient de klant de investering van een aardgastank snel terug, in het geval van een aardgastank van 200 liter zelfs binnen twee jaar. De Opel Vivaro is er vanaf € 16.200,-. De kosten van het inbouwen van een aardgastank variëren, afhankelijk van het formaat, van € 2.187,- tot € 3.331,-. De installatiekosten bedragen circa € 900,-.

Stapje verder
In het segment voor lichte bedrijfswagens onderscheidt Opel zich sinds jaar en dag met een breed modellengamma dat zich onderscheidt door kwaliteit en efficiënte inzetbaarheid. Met de Vivaro CNG gaat Opel weer een stapje verder. Deze bedrijfswagen, in 2004 uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar en vorig jaar nog eervol tweede in deze verkiezing, kende al een uitstekende prijs/prestatieverhouding. Met de komst van de Vivaro CNG is het voor ondernemend Nederland nu nog ‘groener’ zakendoen bij de Opel Bedrijfswagen-dealer.


(bron: ATW)