maandag 25 januari 2010

Nieuwe Opel Movano legt lat hoger in segment van bedrijfswagens

De nieuwe, tweede generatie Opel Movano neemt toe in afmetingen en aantal versies en legt daarmee de lat in het Europese segment van lichte bedrijfswagens weer wat hoger met een nieuw groot bestelwagenplatform. Hij krijgt als eerste ook een groot aantal innovatieve technologieën, een uitermate comfortabel en praktisch interieur, een concurrend verbruik en de scherpste operationele kosten in zijn klasse. Met zijn praktisch design is deze multigetalenteerde bestelwagen duidelijk een lid van de nieuwe, veelgeprezen productgeneratie van Opel, waartoe ook de Insignia en de Astra behoren. De nieuwe Movano zal deze lente in heel Europa op de markt worden gebracht.

De nieuwe Opel Movano is leverbaar met een grotere keuze carrosserievarianten dan de meeste van zijn concurrenten en biedt vrijwel voor iedere klant een model passend bij het gebruiksprofiel. De modellenreeks omvat gesloten bestelwagens, beschikbaar in vier verschillende voertuiglengten en drie verschillende dakhoogten, platform-, chassis-, dubbele cabine- en Combi-versies. Het modulaire platform, dat samen met Renault werd ontwikkeld, is zowel met voor- als met achterwielaandrijving verkrijgbaar. De versies met achterwielaandrijving kunnen met dubbele achterwielen worden besteld. Het GVW (gross vehicle weight) is toegenomen tot 4,5 ton met een laadvermogen tot 2,5 ton.
 
 
Opel werkt ook samen met een groot aantal erkende ombouwspecialisten om via de Opel bedrijfswagendealer nog meer opties te kunnen aanbieden. 

De cabine van de nieuwe Opel Movano is uiterst comfortabel en biedt een hele reeks praktische voorzieningen. Dit zijn onder meer een optimale zichtbaarheid, meervoudig verstelbare stoelen die in verschillende configuraties kunnen worden gezet en een ergonomisch doordachte positie voor de stuurkolom om ontspannen te rijden tijdens lange ritten.

De uitgebreide standaarduitrusting, zoals airconditioning en een radio/cd-speler, wordt aangevuld met innovatieve opties zoals bochtverlichting, een centrale stoel waarvan de rugleuning neerklapbaar is waardoor een werkoppervlak ontstaat en een roterende laptoptafel. De beschikbare ruimte in de Movano werd verder op doordachte wijze benut met talrijke opbergvakken binnen handbereik.

De laadruimten van de verschillende versies van de gesloten bestelwagen beschikken in deze categorie over de grootste dakhoogte en laadcapaciteit, met een laadlengte tot 4,4 meter en een laadvermogen tot 17 kubieke meter (L4H3-uitvoering). De voorwielaangedreven varianten hebben lage laaddrempels met treden en alle modellen hebben schuifdeuren aan de zijkanten en achterdeuren met een grote opening. Dit vereenvoudigt de toegang, zodat ook grote ladingen eenvoudig kunnen worden in- en uitgeladen.

Een gloednieuwe generatie van viercilinder common-rail dieselmotoren (2.3 l CDTI) zorgt voor pittige prestaties en lage operationele kosten. De reeks omvat motoren van 74 kW/100 pk/285 Nm, 92 kW/125 pk/310 Nm en 110 kW/150 pk/350 Nm. Alle motoren voldoen aan de Euro 5-emissienorm en zijn standaard met een dieselpartikelfilter uitgerust. De motoren zijn alle drie standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, terwijl de twee krachtigste motoren ook met een gerobotiseerde Tecshift manuele versnellingsbak kunnen worden geleverd.

De nieuwe Opel Movano is ook de nieuwe norm in zuinigheid. Hij heeft het laagste brandstofverbruik en de laagste uitstoot in zijn segment (van 8,1 l/100 km /214 g CO2/km). Afhankelijk van het model en het motortype haalt de nieuwe Opel Movano, dankzij zijn bijzonder laag brandstofverbruik, een rijbereik van meer dan 1.300 kilometer.

De lage operationele kosten van de Movano zijn ook het resultaat van de lagere kosten voor service en onderhoud door de langere intervallen tussen de onderhoudsbeurten.

Het geavanceerde onderstel van de Opel Movano is afgesteld op een wendbaar en comfortabel rijgedrag, zowel beladen als onbeladen. Tot zijn state-of-the-art actieve en passieve veiligheidsuitrusting behoren standaard remmen met ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD) in alle modelvarianten. Het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) is eveneens standaard voor alle modellen met achterwielaandrijving. ESP is optioneel verkrijgbaar op de uitvoeringen met voorwielaandrijving. 

De introductie van de nieuwe Opel Movano begint met de gesloten bestelwagenversies in de lente van 2010. De overige varianten volgen in de loop van het jaar.